Læs anmeldelsen

38.sæson 2017/2018Marts 2018

Espergærde Musikforenings næste koncert bliver med Mads Tolling Quartet, som har kaldt programmet Celebrating Svend Asmussen. Da Svend Asmussen døde 7.februar 2017, kort før han ville være fyldt 101 år, mistede Danmark en jazzlegende. Han var en af de største jazzmusikere, Danmark har haft, og det er derfor naturligt at hylde ham med en mindekoncert, hvor vi kan høre en jazzviolinist, der har haft en særlig tilknytning til Svend Asmussen.

Søndag den 18.marts 2018 kl.16.00Mørdrup Kirke
Mads Tolling Quartet
Mads Tolling, violin - Jacob Fischer, guitar
Matthias Petri, kontrabas - Andreas Svendsen, trommer

Mads Tolling annoncerer de enkelte numre undervejs. Kvartetten vil spille et udvalg af følgende numre:
Duke EllingtonIt don't mean a thing
Hoagy CarmichaelStardust
Svend AsmussenHambo om bakfoten
Astor PiazzollaLibertango
Ulrik NeumannKärleksvals
George GershwinI've got rhythm

P A U S E

Svend AsmussenTake Off Blues
Svend AsmussenNadja
Abel BaerJune Night
Svend AsmussenFiddler in Rio
Jacob FischerLatino
Svend AsmussenSermon for Stuff
Svend AsmussenScandinavian Shuffle
George GershwinSomeone to watch over me

Mads Tolling, violin, er født i København i 1980 og rejste til USA som 20-årig. Blev uddannet på Berklee College of Music i Boston, USA, og har siden været bosat i San Francisco. Med Turtle Island Quartet har han 2 gange vundet Grammy Awards. Han leder nu sin egen Mads Tolling Quartet, der med albummet 'The Playmaker' (udgivet i 2009) blev sat på jazzens verdenskort med fine anmeldelser i Downbeat Magazine, Washington Post og Berlingske. Mads fortsætter med at turnere i USA og internationalt og har spillet over 1000 koncerter rundt om i verden.
Som 15-årig ringede Mads til Svend Asmussen for at få opmuntring og gode råd, mens han gik på Skt.Annæ Gymnasium. Et af rådene var 'Bare lyt til Stuff Smith', hvilket han så gjorde. Mads vedligeholdt kontakten med Svend, og for 10 år siden donerede Svend Asmussen en stor del af sin nodesamling til Mads, herunder meget håndskrevet materiale. Dette for at musikken skulle kunne formidles videre til næste generation. I 2016 udgav kvartetten en cd: Celebrating Svend Asmussen.

Jacob Fischer, guitar, født i 1967, er autodidakt jazzguitarist. Som 19-arig debuterede han på Copenhagen Jazz Festival, og i 1992 blev han fast medlem af Svend Asmussens kvartet. Han medvirkede ved Espergærde Musikforenings koncerter i 1993, 1995 og 1996 med Svend Asmussens trio og kvartet. Jacob Fischer har spillet i mange andre sammenhænge, blandt andet i Christina von Bülows trio og Kristian Jørgensens kvartet, og sammen med Allan Botchinsky, Jesper Thilo, Finn Ziegler og Radioens Big Band. Desuden har han spillet sammen med udenlandske stjerner som Art Farmer, Toots Thielemans, Lee Konitz, Adam Nussbaum og Putte Wickmann.
De fineste danske hædersbevisninger har han modtaget: I 1988 "Sørens Penge", i 1990 Bikubens "Gule kort", i 1992 fik han JASA prisen, i 1996 Ben Webster-prisen, i 1998 Palæ Bars Jazzpris og i 2001 Django d'Or-prisen for Young Performer of the Year.
I 2012 udgav Jacob Fischer sin første cd i USA, og i 2015 kom nr.2: "In New York City", hvor han spiller sammen med Chuck Redd, vibrafon, John Webber, bas og Matt Wilson, trommer.

Matthias Petri, kontrabas, født i 1991 i Sønderborg, startede ud som klassisk bassist, da han var 13. Han blev sammen med

Andreas Svendsen, trommer, født 1989 i København, optaget på Rytmisk Musikkonservatorium i 2010. Kort efter blev uddannelsen ændret radikalt. Høre- og rytmelære blev sløjfet, og håndværket røg i baggrunden til fordel for ønsket om at skabe et mere kreativt miljø. I 2013 tilbragte Matthias og Andreas 14 dage i New York som afslutning på deres bachelor-projekt, og nåede at høre næsten 40 koncerter i byens jazzklubber. Efter bacheloren var i hus, og de var fortsat på kandidaten, fandt de, at uddannelsen var for dårlig. De tog derfor til New York og kom på Manhattan School of Music, hvor det håndværksmæssige var i højsædet, og det var præcis det, de søgte. "Vi tog af sted for at få et los i røven", og det har vi fået, udtalte de. De fik begge deres amerikanske kandidat i 2016.
Efter sin hjemkomst fra USA har Matthias Petri været meget aktiv på den danske jazzscene og har i den anledning startet sin egen sekstet, hvor han prøver kræfter som kapelmester, komponist og arrangør. Sekstetten medvirkede ved Aarhus Jazz Festival 2017. Han er en af landets mest efterspurgte jazzbassister lige nu.
Andreas Svendsen er et af landets største trommetalenter . Han medvirker i Chris Tanner Band i CPH Winter Jazz Festival og desuden i Kristian Jørgensens kvartet, hvor hans trommespil betegnes som elegant.
Matthias Petri og Andreas Svendsen har hver for sig spillet med en lang række af Danmarks absolut førende jazzmusikere, og sammen har de ry for at være den måske mest swingende rytmegruppe, Danmark har at byde på.

Svend Asmussen (1916-2017) var med fra start, da de allerførste jazzorkestre begyndte at indtage Danmark. Som ung var han en naturlig og fyrig leder af musikere, der kastede sig over swing-musikken. Hans elegante og allerede på det tidspunkt teknisk særdeles velfunderede spil gav genlyd helt til USA, hvor han optrådte med giganter som Benny Goodman og Duke Ellington. Han blev den første danske jazzmusiker med internationalt ry. Oprindeligt var han inspireret af Joe Venuti og Stuff Smith, men han udviklede sin egen eftertænksomme stil, præget af en begavet, melodisk sans for at kæde talrige musikalske genrer sammen. Med Gerda og Ulrik Neumann og senere med Alice Babs og Ulrik Neumann fik han øredøvende succeser som showmand, og hans samarbejde med Eric Ericson og Kammarkören banede nye veje. Men det er først og fremmest som jazzviolinist, han har vundet sine kunstneriske sporer. Og det er som den gudbenådede jazzviolinist, han vil blive husket.

Espergærde Musikforenings næste koncert, som er den sidste i sæsonen, finder sted søndag den 15.april kl.16 i Mørdrup Kirke, hvor Concerto Copenhagen vil spille alle 4 orkestersuiter af Johann Sebastian Bach.