Strygerklang og formidabel klarinet

Tekst og foto:
Ole Josephsen,
musikanmelder



    



Espergærde: Åh - denne fede strygerklang fra et fuldt besat dygtigt strygerensemble - det risler livsaligt ned ad ryggen.

Sådan føltes det søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke, hvor Det danske Ungdomsensemble, DUEN, under ledelse af Morten Ryelund spillede værker af Sibelius, Mozart, Carl Nielsen og Richard Strauss. Arrangør var Espergærde Musikforening.

"Andante Festivo" af Sibelius indledte koncerten. Værket, der ofte har stået på DUENs program og er blevet kaldt ensemblets kendingsmelodi, kom fint over rampen og indfriede til fulde publikums forventninger. Strygerklangen var varm og tæt, og intonation og præcision var på professionelt niveau.

Mozarts D-dur Divertimento, også kaldet Salzburgsymfoni nr.1, er et mesterværk af et 16-årigt geni. Det høres ofte spillet i et behersket tempo, men Morten Ryelund havde her valgt en friskere tilgang med et dejligt drive. Det gav værket en ungdommelig energi, der blev understreget af ensemblets ultrapræcise indsatser.

Hundesvært

Den unge klarinettist Jonas Lyskjær Frølund har allerede vundet et hav af priser, så det var spændende at høre ham i Carl Nielsens hundesvære klarinetkoncert, der virkelig udforsker klarinettens muligheder. Til opgaven havde ensemblet allieret sig med en lilletromme og de nødvendige blæserstemmer.

Unge Jonas gik frisk til sagen og ydede en formidabel præstation. Vi hørte virtuose løb op og ned, en vild duel med lilletrommen og mange solopassager, hvor klarinetten fører samtaler med sig selv.

Dynamikken spændte fra det næppe hørlige til det skrigende. Et stående bifald udløste et ekstranummer: Carl Nielsens lille genistreg: "Tågen letter", hvor han blev ledsaget af Jonas Egholm på guitar.

Efter pausen gjaldt det Richard Strauss' "Metamorfoser for 23 solostrygere", hvor hvert instrument har sin egen stemme. Et virtuost værk med kontrapunkt og intrikat tematisk stemmeføring.

Værket er skrevet i 1945, da Richard Strauss var 80 år og oplevede, at hele hans verden var skudt i grus. Indledningen er bjergtagende smuk med et citat fra begravelsesmarchen fra Beethovens Eroica-symfoni. Undervejs nås et polyfont klimaks af vellyd, inden det ebber stilfærdigt ud med Beethoven-citatet igen. Dybt betagende.

Det danske Ungdomsensembles strygere er håndplukket blandt de dygtigste i landet. Deres tekniske niveau er tårnhøjt og deres spilleglæde er smittende. Morten Ryelund har en særlig evne til at få de unge musikere derhen, hvor musikken fortæller ham, at de skal være. Og dertil formår han at delagtiggøre publikum i, hvorfor ensemblet spiller netop de værker, der er på programmet.

Helsingør Dagblad, den 2.marts 2018