Cellospil i verdensklasse - og en vildfaren mobil


Dejlig koncert med mange højdepunkter i Mørdrup Kirke





Tekst og foto:
Ole Josephsen,
musikanmelder


MUSIK: Det danske Ungdomsensemble - DUEN - og ensemblets karismatiske dirigent Morten Ryelund har gæstet Espergærde Musikforening mange gange - og det forstår man godt. Det er et eliteensemble befolket af 25 entusiastiske unge musikere af øverste skuffe, og så trækker de fulde huse hver gang.
     Der var også fuldt hus i Mørdrup Kirke søndag eftermiddag, hvor programmet bød på populære værker af Carl Nielsen, Peter Tjajkovskij og Edvard Grieg samt en lille sats barokmusik af Johan Helmich Roman.

Instrumenternes leg
Carl Nielsens "Lille Suite for Strygere opus 1", er hans svendestykke og beviste for alverden, at her kom en komponist af kaliber. Værket er elegant og charmerende, og midtersatsens vals er blevet et af Nielsens mest elskede stykker. Sidste sats begynder stilfærdigt, inden tempoet bliver energiladet, og vi får en jublende slutning.
     I Tjajkovskijs Rokokovariationer for cello og orkester blev DUEN suppleret med 10 blæsere fra Musikkonservatoriet, og cellosolisten var den unge prisbelønnede Toke Møldrup. Det blev en forrygende opførelse, hvor celloen deltager i en leg med de øvrige instrumenter. Her var yndefulde og heftige variationer, en suveræn kadence og en coda i fuld fart. Det var cellospil i verdensklasse.
     Som ekstranummer gav Toke Møldrup sine egne variationer over Poul Schierbecks "I Danmark er jeg født". En vildfaren mobil på 1.række fik ham til at stoppe op et øjeblik, hvorefter han med et smil på læben fortsatte uanfægtet. En fornem præstation.

Nordens Händel
Den svenske Johan Helmich Roman bliver ofte kaldt Nordens Händel, og af hans "Drottningholmsmusik" fik vi den første sats, Allegro assai. Her kunne man nyde den rene barokmusik, leveret med ensemblets tætte og gedigne strygerklang.
     Griegs "Holbergsuite" er skrevet "i gammel stil", som Grieg selv kaldte den, og suiten følger den barokke stil i danseformer og melodier. Her var en højtidelig Sarabande, en Gavotte og Musette med medrivende puls, en stille og tænksom Air og en elegant Rigaudon, let på tå.
     Som ekstranummer kom Tjajkovskij igen på banen, og de 10 blæsere kom igen i aktion i 3.sats, valsen, fra hans 5.symfoni. Det var Tjajkovskij for fuldt symfonisk udtræk, hvor det store orkesterbrus fyldte rummet. Flot spillet og en imponerende afslutning på en dejlig koncert.

Helsingør Dagblad, den 21.februar 2019