Geni og spasmager

Tekst og foto:
Ole Josephsen,
musikanmelder

ESPERGÆRDE: Concerto Copenhagen kom med oboisten Antoine Torunczyk i spidsen og opførte 4 værker af Mozart søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke. Koncerten viste til fulde Mozarts store spændvidde som komponist. Han var både geni og spasmager. Arrangør var Espergærde Musikforening, der kunne glæde sig over fuldt hus.
     "Ein musikalischer Spass" er et Divertimento i 4 satser for 2 horn og strygere. Det er komponeret af den 30-årige Mozart som et musikalsk drilleri. Det er især de 2 horn, der fører an i løjerne og til tider spiller i hver sin toneart, hvorpå de kikker bebrejdende på hinanden. I sidste sats, Presto, var der fuld fart på. Førsteviolinen, Fredrik From, drev spillet frem, indtil det hele endte i en skarp dissonans, der stod stille i luften.
     Den efterfølgende kvartet for obo, violin og bratsch og cello havde oboen som det primære instrument, og her viste Antoine Torunczyk sin blændende teknik. Hans spil var legende, muntert og sprælsk med rent ud virtuose passager. Værket er en lille juvel i Mozarts kammermusik.
     Første værk efter pausen var en Andante fra en Cassation for strygere i G-dur skrevet af en 13-årig Mozart. En blid sats, forførende enkel, hvor man følte sig ømt kærtegnet af musikken.
     Koncertens sidste værk var Divertimento nr.11 i G-dur i 6 satser for obo, 2 horn og strygere. Gennem satserne førte oboen dialoger med strygerne, mens hornene dannede en lydmæssig baggrund. I sidste sats trådte hornene frem og udfordrede oboen i en musikalsk samtale.
     Værket er skrevet af en 20-årig Mozart og er båret af en ungdommelig lethed, der blev fint forløst af Concerto Copenhagens 8 musikere. Publikums begejstring udløste et lille ekstranummer, en "uartig" kanon af den rebelske Mozart, sunget og spillet til stor moro hos tilhørerne.

Helsingør Dagblad, den 6.februar 2020