Se nmeldelsen her

38.sæson 2017/2018Februar 2018

Espergærde Musikforenings næste koncert bliver et imødeset genhør med DUEN, Det danske Ungdomsensemble, med Morten Ryelund som dirigent. Programmet består af en lille perle af Sibelius 'Andante Festivo', et charmerende divertimento af Mozart, Carl Nielsens fyrige klarinetkoncert med den unge prisbelønnede klarinettist Jonas Lyskjær Frølund som solist, og Richard Strauss' berømte 'Metamorfoser for 23 solostrygere'.

Søndag den 25.februar 2018 kl.16.00i Mørdrup Kirke
Det danske Ungdomsensemble 'DUEN'
Jonas Lyskjær Frølund, klarinet
Morten Ryelund, dirigent

Jean Sibelius
(1865 - 1957)
Andante Festivo
W. A. Mozart
Divertimento, D-dur, KV 136
Allegro - Andante - Presto
Carl Nielsen
(1865 - 1931)
Klarinetkoncert, op.57
Allegretto un poco - poco adagio -
allegro vivace - tempo primo ma tranquillo

Richard Strauss
(1864 - 1949)
Metamorfoser for 23 solostrygere

DUEN - Det danske Ungdomsensemble består af ca. 25 unge, talentfulde strygere. Kernerepertoiret er det klassiske. Ved mere end hundrede koncerter i både ind- og udland har ensemblet udbredt og formidlet klassisk musik, især overfor unge. Med dirigent og kunstnerisk leder Morten Ryelund som energisk indpisker er DUEN kendt for at begejstre både publikum og anmeldere ved klassiske koncerter på højt professionelt plan. DUENs strygere er håndplukket blandt de dygtigste i Danmark. De har alle bestået en optagelsesprøve, der giver adgang til ensemblet. Jævnligt mødes de og musicerer intenst, altid med en fælles ambition om at yde det ypperste. Kendetegnet blandt de unge strygere er en smittende spilleglæde og et tårnhøjt teknisk niveau. De fleste af DUENs medlemmer er studerende på landets klassiske musikkonservatorier. Siden 2004, da ensemblets første toner klang, har flere hundrede musikere svinget buerne her. Mange af dem spiller i dag i professionelle klassiske orkestre. DUEN har spillet flere gange her i Musikforeningen, hvor de unge musikere hver gang til fulde har indfriet forventningerne. I Carl Nielsens klarinetkoncert har ensemblet allieret sig med en lilletromme og de nødvendige blæserstemmer.

Morten Ryelund er Det danske Ungdomsensembles kunstneriske leder og faste dirigent. Siden DR Ungdomsensemblets oprettelse i 2004 har han været drivkraften bag ensemblet og har siden fortsat sit arbejde med DUEN. Morten Ryelund fik sin professionelle dirigentdebut med Sønderjyllands Symfoniorkester i 1996. Siden har han arbejdet med talrige orkestre og ensembler: Københavns Yngre Strygere, Sjællands Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, DR Underholdningsorkester, Malmö Symfoniorkester, Helsingborg Symfoniorkester, Stockholm Sinfonietta, Bergen Kammerorkester, Pskov Symphony Orchestra (Rusland), Athelas Sinfonietta, DR Radiokoret, Det kgl.Operakor og Copenhagen Chamber Orchestra. Morten Ryelund er uddannet dirigent ved konservatoriet i Skt.Petersborg og er desuden violinistuddannet ved Det Kgl.Danske Musikkonservatorium.

Jonas Lyskjær Frølund er født 1996 i Roskilde og begyndte at spille klarinet i 2007. Gik 4½ år i musik-skole i Roskilde, inden han blev MGK-elev på Sankt Annæ Gymnasium, hvor han fik soloklarinettist ved Det kgl.Kapel John Kruse som lærer. Kom i 2016 ind på DKDM hos Lee Morgan. Af priser undervejs kan nævnes: 1.pris i 'Unge spiller klassisk' i 2010, Guldmedalje i Berlingskes klassiske Musikkonkurrence i 2011, 1.pris og talentpræmie i 'Øresunds Solist' i 2012, 1.pris i 'Concorso Internazionale di Musica Marco Fiorindo' i Torino i 2014, det store Jakob Gade legat i samme år, og juryens specialpris i 'Jacques Lancelot International Clarinet Competition' i Rouen i 2016.

Jean Sibelius skrev Andante Festivo i 1922 som en strygekvartet. Det var et bestillingsværk til et finsk savværks 25 års jubilæum. Da hans niece blev gift i 1929, blev værket opført af 2 strygekvartetter. I 1938 blev Sibelius bedt om at skrive et værk som Finlands hilsen til verden i en radioudsendelse, som hyldede den kommende Verdensudstilling i New York. Han instrumenterede kvartetten for et strygeorkester og stod selv i spidsen for det finske radioorkester ved uropførelsen den 1.januar 1939. Værket blev i øvrigt spillet ved Sibelius' begravelse i 1957. Andante Festivo har karakter af en hymne med en blød strøm af temaer, der flyder ind og ud mellem hinanden.

Wolfgang Amadeus Mozart var 16 år, da han skrev de 3 Divertimenti, KV 136-38, til ærkebiskoppen i Salzburg, Hieronymus von Colloredo, som var hans fars arbejdsgiver. De kaldes også Salzburg-symfonierne og er skrevet i italiensk ouverturestil: en livlig førstesats, en cantabile midtersats og en meget hurtig sidste sats.
KV 136 er et lyst værk, der viser det mozartske geni i en ungdommelig og charmerende form.

Carl Nielsens klarinetkoncert fra 1928 er hans mest radikale værk overhovedet og skræmte samtiden ganske meget. Nielsen havde stor sans for klarinettens personlighed. Han lærte den at kende som dreng af en gammel blind spillemand, der viste, at klarinetten både kan græde og grine, og i København blev der fyret yderligere op under Nielsens klarinetbegejstring af den temperamentsfulde klarinettist Aage Oxenvad fra Det kgl.Kapel. De ekstreme udsving i koncerten er i høj grad inspireret af ham.
"Klarinetten kan være på én gang varmhjertet og bundhysterisk, mild som balsam og skrigende som en sporvogn på dårligt smurte skinner" lød en af Nielsens karakteriseringer.
Musikkens forløb er uden satspauser, og selv om man kan underdele koncerten i fire kontrasterende afsnit, opfattes den bedst som én lang scene. Konflikten ligger i polyfonien, der hverken er for eller imod en fast toneart. "Jeg har en så fri stemmegang i instrumenterne, at jeg virkelig ingen anelse har om, hvordan det vil klinge" skrev Nielsen med tilfredshed om sit dristige partitur. Solist og orkester presser hinanden med lilletrommen som tredjepart, der skiftevis opildner og splitter. Klarinetten er desuden oppe imod sit eget temperament - allerede i sin første melodiske indsats mister den besindelsen, og efter bare et par minutter ryger låget helt af kedlen i en kolerisk dobbeltkadence sammen med trommen.
Udgangspunktet for hele koncerten er begyndelsestemaet i cello og basser, der minder om en skævvreden dansk hopsa, spillet lurende langsomt. Det andet gennemgående tema i koncerten er poco adagio og rummer en dyb sørgmodighed, der bliver stadig mere intens for hver gang, det dukker op. Det smerter mere end de sataniske marchpassager i koncerten. I det sidste afsnit hiver klarinetten et drilsk spillemandsmotiv frem. Det letter, men selv om koncerten afrundes i en form for forsonlighed, kommer det aldrig til en egentlig afklaring. Fred i vor tid? Næppe!

Jens Cornelius

Richard Strauss' Metamorfoser (fra 1944-45) er udsat for 10 violiner, 5 bratscher, 5 celli og 3 kontrabasser, hver med sin egen stemme. Denne utraditionelle besætning bliver i Strauss' hænder til et af de smukkeste eksempler på hans totale beherskelse af kontrapunkt, stemmeføring og tematisk udvikling. Grundkarakteren er mørk, tynget, med et hovedtema, der alluderer til begravelsesmarchen fra Beethovens Eroica-symfoni. Gennem en forvandlingsproces (metamorfose betyder netop forvandling) blomstrer temaet op i en lyrisk midterdel, hvor de mange stemmer væver sig ind og ud af hinanden i noget, der på sit klimaks eksploderer i et sværmerisk kaos. Men musikken bliver aldrig sat fri. Med jævne mellemrum sætter hovedtemaet ind - gerne dissonerende - med sin karakter af total desperation, og musikken ender i dyb melanloli med et fuldt citat af begravelsesmarchen.

Eva Tandrup Kock

Espergærde Musikforenings næste koncert finder sted søndag den 18.marts kl.16 i Mørdrup Kirke, hvor Mads Tolling Quartet med Mads Tolling, violin, Jacob Fischer, guitar, Matthias Petri, bas, og Andreas Svendsen, trommer, vil spille swingmusik, 'celebrating Svend Asmussen'.