39.sæson 2018/2019
Februar 2019
Nyhedsbrev nr. 330

Espergærde Musikforenings næste koncert bliver et genhør med DUEN, Det danske Ungdomsensemble, med Morten Ryelund som dirigent. Programmet består af Carl Nielsens charmerende 'Lille Suite for Strygere', opus 1, Tchaikovskys 'Rokokovariationer' med den prisbelønnede Toke Møldrup som cellosolist, en sats af Johan Helmich Romans flotte Drottningholmsmusik og Edvard Griegs barokinspirerede Holbergsuite.

Søndag den 17.februar 2019 kl.16.00Mørdrup Kirke
DUEN - Det danske Ungdomsensemble

Toke Møldrup, cello
Morten Ryelund, dirigent

Carl Nielsen
   (1865 - 1931)
Lille Suite for Strygere, op.1
   Præludium: Andante con moto
   Intermezzo: Allegro moderato
   Finale: Andante con moto, Allegro con brio
Peter Tjaikovskij
   (1840 - 1893)
Variationer over et rokoko-tema for cello og orkester, a-mol, op.33 to

P A U S E
Johan Helmich Roman
   (1694 - 1758)
Af "Drottningholmsmusiken"
   Allegro assai
Edvard Grieg
   (1843 - 1907)
Fra Holbergs tid - Suite i gammel stil, op.40
   Præludium
   Sarabande
   Gavotte, Musette
   Air
   Rigaudon

DUEN - Det danske Ungdomsensemble består af ca. 25 unge, talentfulde strygere med det klassiske som kernerepertoiret. I spidsen står dirigent og kunstnerisk leder Morten Ryelund, som sørger for, at både energien og kvaliteten er høj. De fleste af DUENs medlemmer er studerende på landets klassiske musikkonservatorier og er blevet udvalgt efter en optagelsesprøve. Kendetegnet blandt de unge strygere er en smittende spilleglæde og et tårnhøjt teknisk niveau. Til denne koncert har de allieret sig med de nødvendige blæserstemmer.

Morten Ryelund er Det danske Ungdomsensembles kunstneriske leder og faste dirigent. Da DR oprettede sit ungdomsensemble DRUEN i 2004, var han været drivkraften bag ensemblet, og han har siden fortsat sit arbejde med efterfølgeren DUEN, der støttes af diverse fonde. Morten Ryelund fik sin professionelle dirigentdebut med Sønderjyllands Symfoniorkester i 1996. Siden har han arbejdet med bl.a. samtlige danske landsdelsorkestre, DR Underholdningsorkestret, Malmö Symfoniorkester, Helsing-borg Symfoniorkester, Stockholm Sinfonietta, Athelas Sinfonietta, DR Radiokoret, Det kgl.Operakor og Copenhagen Chamber Orchestra. Morten Ryelund er uddannet dirigent ved konservatoriet i Skt.Petersborg og er desuden violinistuddannet ved Det Kgl.Danske Musikkonservatorium.

Toke Møldrup er prisvinder ved flere internationale konkurrencer og har spillet koncerter i store dele af verden. Han har optrådt som solist med de fleste danske symfoniorkestre og har spillet ved festivaler i Europa og USA. Han har i 2018 udgivet en anmelderrost indspilning af Bachs cellosuiter, og i 2019-20 udkommer de samlede sonater af Beethoven og Brahms med pianisterne Yaron Kohlberg og Katrine Gislinge. Han spiller på en David Techler cello, Rom 1697, venligst udlånt til ham af Augustinus Fonden.

Carl Nielsen tog sin eksamen fra Musikkonservatoriet i København i 1886 med det middelgode resultat mg. Hans lærere var Niels W. Gade og Orla Rosenhoff, og da han kort efter sin eksamen komponerede Lille Suite for Strygere, tilegnede han den netop til Orla Rosenhoff, som havde haft så stor indflydelse på hans tid på konservatoriet. Suiten er det første værk, han fik udgivet - og det fremstår som en fin men beskeden begyndelse, som giver forsigtige antydninger af de storslåede symfonier, der var i vente fra Carl Nielsens hånd.
Det er et charmerende værk, som viser Carl Nielsens inspiration fra de samtidige forbilleder, Dvorák, Brahms og Grieg. Første sats åbner melankolsk, anden sats er en melodiøs vals, og i finalesatsen leger Carl Nielsen med elementer fra temaet fra førstesatsen, og den udvikler sig til en hjertelig coda, som griber tilbage til begyndelsen og binder det hele sammen til en imponerende enhed.

Rokokovariationer er det tætteste, Tjajkovskij kom på at skrive en cellokoncert. Værket er stærkt inspireret af Tjajkovskijs musikalske forbillede Mozart - helt ned til orkestrets størrelse, som er det samme som et wienerklassisk orkester.
Det begynder med en kort introduktion fra orkestret, og så præsenterer celloen rokoko-temaet. Temaet er ikke den ægte vare fra rokokoens tidsalder i 1700-tallet, men er skrevet af Tjajkovskij selv i 1877 i det, man dengang opfattede som "gammel stil". Efter temaet følger syv variationer, som spilles uden satspauser. I de to første variationer bliver melodien brugt til en leg mellem celloen og de andre instrumenter. Tredje variation er som en langsom vals. Fjerde variation har en helt særlig yndefuldhed, og i femte variation spilles rokoko-temaet af en fløjte op mod en række solokadencer i celloen. Sjette variation trækker linier tilbage til starten på operaen Eugen Onegin, og som forløsning kommer sidste variation, der er den mest udadvendte og brillante af dem alle. Værket er skrevet til cellisten Wilhelm Fitzenhagen, som fik frie hænder i redigeringsprocessen. Han ændrede både på værket og - til Tjajkovskijs store fortrydelse - på rækkefølgen af variationerne, men det er alligevel blevet den rækkefølge, der er den mest almindelige i dag.

Johan Helmich Roman var fra 1727 til 1745 kapelmester ved det kongelige svenske hof og er blevet kaldt "den svenske musiks fader". Han komponerede Drottningholmsmusiken til brylluppet mellem prinsesse Lovisa Ulrika og Grev Adolf Fredrik, som fandt sted på slottet Drottningholm uden for Stockholm i august 1744. Det unge par var meget glade for musik, de optrådte ofte sammen ved hoffets musikaftner, men de var ikke særlig begejstrede for Romans musik, som de fandt håbløst umoderne. Roman nød dog stor anerkendelse blandt samtidige komponister og musikeksperter, han blev beundret for med små midler at kunne stifte et hofkapel og skabe musik som passede perfekt til alle kongelige ceremonier, fra fester og bryllupper til begravelser. Det føromtalte bryllup varede i tre dage, og Drottningholmsmusiken blev opført af et til lejligheden sammensat orkester, som udover det sædvanlige hofkapel også bestod af tyske musikere, som gommen havde taget med sig fra Tyskland, 24 musikere i alt.

Ludvig Holberg stammede ligesom Edvard Grieg fra Bergen, og i anledning af 200 året for Holbergs fødsel, fik Grieg den opgave, at skrive et par værker til at fejre det berømte bysbarn. Dels en kantate, som skulle opføres udenfor ved afsløringen af et monument for Holberg, dels et værk som skulle opføres i en koncertsal. Kantaten er stort set glemt den dag i dag, men koncertstykket, en barokinspireret dansesuite med titlen Fra Holbergs Tid, fik en lykkeligere skæbne. Den kendes også som "Holberg-suiten". Holberg levede samtidig med Bach og Händel, og Grieg valgte derfor at komponere stykket som en baroksuite, med satser som sarabande, gavotte og air. Selv om former og melodier følger den barokke stil, genspejler de fyldige strygerstemmer og den romantiske harmonik komponistens egen tid, ligesom også det sarte og lyriske i musikken er typisk Grieg.

Lisbeth Ringsholt

Musikforeningens næste koncert finder sted søndag den 17.marts kl.16 i Mørdrup Kirke, hvor Amatør-symfonikerne under ledelse af Kaare Hansen spiller Herman D.Koppels 3.klaverkoncert med Rikke Sandberg som solist, foruden et Intermezzo af Stenhammar og Johan Svendsens 2.symfoni.