Kammermusik på højeste plan

Musikalsk besøg fra Lolland var en stor fornøjelse i Mørdrup Kirke






Af Ole Josephsen,
musikanmelder


ESPERGÆRDE: Ensemble Storstrøm er et af landets basisensembler og har hjemme på herregården Fuglsang på Lolland. Det består af 8 musikere: 3 strygere, 3 blæsere, en harpist og en pianist, og de har til opgave at undervise og formidle musikoplevelser i kommunerne omkring Storstrømmen.

Men de kan heldigvis også lokkes til at komme til Espergærde og give koncert, som det skete søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke i Espergærde Musikforenings regi.

På programmet stod klaverkvartetter af Schubert, Mozart og Brahms, og de medvirkende var Jakob Westh, piano, Stéphane Tran Ngoc, violin, Piotr Zelazny, bratsch og Tobias Gørvild Lautrup, cello. Alle 4 med meriterende uddannelser og flotte karriereforløb bag sig.

Schuberts første
Lige før Schubert skrev sin berømte 'Forellekvintet' for klaver og 4 strygere, skrev han værket 'Adagio og Rondo Concertante', der indledte koncerten.

Det var den unge komponists første komposition for klaver og strygere, og man kan sagtens forestille sig, at det gav ham mod på at komponere det større værk, som Forellekvintetten unægtelig er. Det mindre værk præsenterede sig som en let og elegant sag - og melodiøs, som alt Schubert skrev.

Mozarts g-mol klaverkvartet fra 1785 anses som det første værk, der er skrevet for sammensætningen klaver, violin, bratsch og cello. Blandingen af klaverklang med strygerstemmer er frydefuld. Samtalerne mellem instrumenterne er interessante at følge - og man venter hele tiden på et nyt forløb og en ny variation at forme musikken på.

Efter pausen var det tid for Brahms' store klaverkvartet i A-dur. Her kommer følelserne til fuldt udtræk. Første sats er heftig og fuld af dynamik, anden sats blid og yndefuld, tredie sats rask og dansant, medens fjerde sats veksler mellem hidsige zigøjnertemaer og passager med rolige vande.

Det var 4 fuldblods kammermusikere, vi hørte i Mørdrup Kirke, og det var en fornøjelse at høre dem føre den musikalske samtale på så højt niveau.

Helsingør Dagblad, den 1.februar 2017