Præcision og vellyd

Tekst og foto:
Ole Josephsen,
musikanmelder

ESPERGÆRDE: Lige fra første buestrøg fornemmede man samhørigheden mellem Arild Kvartettens fire musikere, og de tre Beethoven strygekvartetter, der stod på koncertens program, blev spillet med en indlevelse, der vidnede om et musikerskab af højeste karat.
     Tobias Sneh Durholm, 1.violin, Johannes Søe Hansen, 2.violin, Stine Hasbirk Brandt, bratsch og Ingemar Brantelid, cello, der alle kommer fra Det Kongelige Kapel og DR Symfoniorkestret, forgyldte koncerten søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke med et suverænt kvartetspil. Arrangør var Espergærde Musikforening.
     Beethovens første strygekvartet, op.18 nr.1, i F-dur, indledte koncerten. Den bærer mindelser om hans læremester Haydn, men viser også nye veje i form af lidenskab og dynamik. En af satserne hedder ligefrem "affetuoso ed appassionato".
     Næste kvartet var nr.11, op.95 i f-mol, med tilnavnet 'Serioso'. Stærke buestrøg i 1.sats, blide toner og fugerede temaer i 2.sats. Tredjesatsen voldsom og fuld af energi, og sidste sats med en rolig begyndelse, et ihærdigt mellemstykke og en hurtig Allegro til sidst.

Mesterens egen favorit
Efter pausen kom den 7-satsede kvartet nr.14, op.131, i cis-mol. Samtiden kaldte den en af de 'gale' kvartetter. Den var Beethovens egen foretrukne, og eftertiden har betegnet den som en af de mest betydningsfulde værker i musikhistorien.
     Beethoven var totalt døv, da han komponerede denne vældige kvartet, som han kun har kunnet høre inde i sit hoved. Den spiller 40 minutter og bibringer publikum en musikalsk oplevelse. Det er skøn og harmonisk musik, ikke spor 'gal', den er spændende og fuld af musikalske mangfoldigheder. Et sandt storværk.
     Publikum hyldede Arild Kvartetten med stående bifald. Det var en opvisning i præcision og vellyd, da Beethoven besøgte Mørdrup Kirke.

Helsingør Dagblad, den 4.december 2019