Læs anmeldelsen her

39.sæson 2018/2019
November 2018

Det bliver et kært genhør med den canadiske Afiara String Quartet fra Toronto ved Musikforeningens næste koncert. Kvartetten bliver her til en kvintet, idet der medvirker en ekstra bratsch, så besætningen bliver to violiner, to bratscher og en cello. På programmet står tre strygekvintetter: en sen kvintet af W.A.Mozart, Carl Nielsens eneste kvintet - et ungdomsværk - og den store G-dur kvintet af Johannes Brahms.

Søndag den 25.november 2018 kl.16.00Mørdrup Kirke
Afiara String Quintet
Valeri Li og Timothy Kantor, violin
Eric Wong og Laurence Schaufele, bratsch
Adrian Fung, cello
W.A.Mozart
Strygekvintet nr.4, g-mol, KV 516 (1787)
   Allegro
   Menuetto (Allegretto)
   Adagio man non troppo
   Adagio - allegro

Carl Nielsen
(1865 - 1931)
Strygekvintet, G-dur (1888)
   Allegro pastorale
   Adagio
   Allegretto scherzando
   Finale: molto

Johannes Brahms
Strygekvintet nr.2, G-dur, op.111 (1890)
   Allegro non troppo
   Adagio
   Un poco allegretto
   Vivace ma non troppo presto

Afiara String Quartet blev dannet i 2006, da fire unge musikere fandt sammen på San Francisco Conservatory. Af kvartettens nuværende medlemmer er 2 født i Canada og 2 i USA, men aktuelt er de bosatte i Toronto, idet de er 'Fellowship Quartet' på The Royal Conservatory of Music. De har også været 'Quartet in Residence' på The Juilliard School of Music, hvor de selv har gået i The Juilliard String Quartets solistklasse. Deres kunstneriske karriere kom for alvor i gang, da de vandt andenprisen i den højtprofilerede ARD-konkurrence i München i 2008. I 2010 modtog de den prestigefyldte Szekely-pris for den bedste opførelse af et værk af Beethoven i den internationale strygekvartetkonkurrence i Banff. Kvartetten har spillet i mange store koncerthuse verden over. Kvartetten har gæstet Musikforeningen to gange tidligere, senest i november 2015 hvor vi fik Mozart, Carl Nielsen og Brahms. Til dagens koncert har de allieret sig med yderligere en bratsch.

Valeri Li, violin, er uddannet ved Peabody Conservatory og New England Conservatory. Hun vandt førsteprisen i kammermusik ved National Music Festival of Canada og har senere modtaget Marbury Prize og Husteyn Award. Hun har studeret hos Miriam Fried, Herbert Greenberg og Gwen Thompson.

Timothy Kantor, violin, er uddannet ved Cleveland Institute of Music og er ved at færdiggøre sin doktorgrad i violinspil ved Indiana University's School of Music. Han underviser også som assisterende professor i violin ved Fundación por la Musica i Santo Domingo i Den Dominikanske Republik.

Eric Wong, bratsch, er uddannet ved Cleveland Institute of Music og tog derefter en diplomeksamen ved Yale School of Music. Han har spillet i CityMusic Cleveland, og været 2.koncertmester i både Akron Symphony Orchestra og Canton Symphony Orchestra.

Laurence Schaufele, bratsch, er uddannet ved The Glenn Gould School og The Royal Conservatory of Music i Toronto. Han har deltaget i master classes hos bl.a. Pinchas Zukerman. For nylig var han med på kammerorkestret Toronto Sinfonias turné til Sydamerika, og han er desuden medlem af Renaissance Ramblers, et renæssance folk band.

Adrian Fung, cello, har studeret hos en række kendte cellister og fik sin eksamen fra San Francisco konservatoriet. Han har givet solokoncerter i bl.a. Carnegie Hall, the Goethe Institute, Montreals Pollack Hall og Taiwans National Concert Hall, og han har været solist med Ensemble 212, Columbia Chamber Players og Oakville Symphony.

Mozart: Strygekvintet, g-mol, KV 516. Hovedtemaet i den første sats består af et opadgående treklangsmotiv, derefter kromatisk faldende, dernæst treklangen igen, nu i nedadgående bevægelse. Tonearten g-mol fastholdes også i sidetemaet, en sjælden forekomst i en sonateformet sats. Dette særprægede temastof føres i en tæt imitationskæde til et højspændt klimaks og sluttes i en magtfuld koda. Heller ikke den efterfølgende menuetto er uden spændinger; allerede i de første takter brydes forløbet to gange af kraftige synkoper, som G-dur triodelen kaster et blidere lys over. Denne uro stilner af i Adagio ma non troppo-satsen med dens dybe, helt Beethovenske åndedrag og sordinerede klang. Finalen indledes med en lyrisk violinstrofe, der ebber ud i en dominantakkord efterfulgt af en pause med fermat. Og så sker frigørelsen: en overdådig G-dur finale sætter ind med en forløsende livsglæde.

Carl Nielsen: Strygekvintet i G-dur, komponistens eneste strygekvintet, er et ungdomsværk. Han var 23, da han skrev den. Ved førsteopførelsen spillede han selv andenviolin. Satsbetegnelserne ser traditionelle ud bortset fra første sats. Af den indledende sats i symfonier og kammermusik venter man noget monumentalt eller dramatisk, men i denne kvintet har den betegnelsen Allegro pastorale. Nielsen kunne glæde sig over, at datidens to store navne i dansk musik, Niels W Gade og I.P.E.Hartmann, overværede koncerten, og at Berlingske Tidendes anmelder fremhævede værkets melodiøsitet og klare form samt en "ikke almindelig opfindelsesevne i harmonisk henseende".

Johannes Brahms: Strygekvintet, G-dur, op.111. Førstesatsens hovedtemagruppe indledes med en G-dur treklang bølgende i sekstendedelsbevægelser; nedenunder denne klangpude intonerer celloen det rapsodisk formede egentlige hovedtema. Et mere lyrisk præget sidetema folder sig ud i 1.violinen, men i modulationsdelen er det cello-hovedtemaet, der hersker. Adagio satsen i d-mol fører med sin melankolske tone tanken hen på en czardas-introduktion. I den efterfølgende allegretto i g-mol hersker en yndefuld valsetone. Den fyrige vivace-finale har en udpræget ungarsk klang. Adspurgt indrømmede komponisten, at en væsentlig del af inspirationen kom fra den folkelige forlystelsespark Prateren.
Frans Pærregaard

Afiarakvintettens danmarksturné har modtaget støtte fra Augustinus Fonden, Axel Musfeldts Fond, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, Dansk Tennis Fond, Det Obelske Familiefond, Færchfonden, Knud Højgaards Fond, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Toyota-Fonden, Vestforsynings Initiativpulje, Wilhelm Hansen Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Espergærde Musikforenings næste koncert finder sted søndag den 20.januar 2019 kl.16 i Mørdrup Kirke. Her vil Middle East Peace Ensemble med Henrik Goldschmidt, Anders Singh Vesterdahl, Bilal Irshed og sangerinden Fatma Zidan præsentere et program med musik fra Mellemøsten.