Strømme af vellyd

Christian IV's Vokalensenble i Vestervang Kirke

Af Ole Josephsen, musikanmelder

Foto: Ole Josephsen

MUSIK: Med 6-stemmig musik fra renæssancen præsenterede Christian IV's Vokalensemble sig på fornem vis søndag eftermiddag i Vestervang Kirke og viste, at ensemblet, der ledes af Ruben Munk, hører til den øverste klasse af elitekor her i landet.
     Første afdeling af koncerten, der var arrangeret af Espergærde Musikforening, bestod af Tomás Luis de Victorias store Requiem fra 1605. De 10 satser varede i alt 40 minutter og bød på strømme af vellyd fra først til sidst. Stemmerne løftede sig op i et rent og polyfont skønmaleri med brus af 6-stemmighed, der vekslede med unisone passager. De blødt formede stemmer føjede sig ind efter hinanden i en række af smukke harmonier. En lise for sjælen.
     Efter pausen fulgte 4 mindre værker. En motet af engelske Thomas Tomkins beskrev Kong Davids sorg over at have mistet sin søn Absalon i krig og var fortællende i sin form. Af tyske Johann Rosenmüller hørtes en smukt formet motet i den danske oversættelse "Nu farvel, du Verdens Rige" med tydelig tekstudtale.
     Oprindeligt måtte partituret til Gregorio Allegris berømte "Miserere mei, Deus" ikke komme uden for Vatikanets mure. Da den unge Mozart en gang havde hørt værket i det sixtinske kapel, gik han hjem og skrev noderne ned. Værket veksler mellem 5-stemmige satser, unisone passager og solokvartetter, og af stor virkning er et spring til et højt og klart C i sopranen i solokvartetten. Meget flot.
     Sidste værk var af Heinrich Schütz, der i en årrække var hofkapelmester hos Christian IV i København. I hans 6-stemmige motet "Selig sind dir Toten" vekslede forte med piano-passager i et dynamisk forløb.
     Christian IV's Vokalensembles 10 sangere, fordelt på 6 damer og 4 herrer, demonstrerede en fornem korsangkultur. Sopranerne var sikre og rene i det højeste register, basserne lagde en solid og fast bund, og mellemstemmerne sørgede for god fylde i det samlede lydbillede.
     Korleder Ruben Munk ledede slagets gang med fint overblik og tydelige slag. Han kan være tilfreds med sit vokalensemble.

Helsingør Dagblad, den 7.november 2018