Musik i Mørdrup på fransk og russisk

Ensemble Nordlys gav spændende musikalske oplevelser som sæsonstart i Espergærde Musikforening

musikanmelder

Foto: Ole Josephsen

ESPERGÆRDE: Søndag eftermiddag indledte Espergærde Musikforening sin sæson med en koncert i Mørdrup Kirke.

Det var med Ensemble Nordlys, der består af Malin William-Olsson, violin, Viktor Wennesz, klarinet, Carl-Oscar Østerlind, cello og Kristoffer Hyldig, piano. På programmet stod Claude Debussy, Lera Auerbach og Olivier Messiaen.

Halsbrækkende løb

Debussys Premiere Rhapsodie for klarinet og piano er en eksamensopgave, der udfordrer instrumentet og stiller store krav til eleven. Viktor Wennesz mestrede opgaven til fulde og gav en opvisning i virtuost klarinetspil. Værket byder på skønne impressionistiske stemninger og ender med nogle halsbrækkende løb.
    Lera Auerbach er en nutidig russisk-amerikansk komponist. Hun er her i landet mest kendt for sin musik til balletten 'Den lille havfrue', der blev opført på Det kgl.Teater i H.C.Andersenåret 2005.
    Af hendes 24 præludier for cello og piano, komponeret i 1999, fik vi her 8, der gav Carl-Oscar Østerlind lejlighed til at afdække komponistens mange udtryksformer. Her var sarkasme, som hos Shostakovich, drømmeagtige temaer i de to Andante Sognando satser, valsetempi, og hurtige løb i en vivacesats.
    Det afsluttende Postludium for cello og piano blev undervejs til en trio, idet Malin William-Olssons violin blandede sig oppe fra kirkens balkon i en blid russisk folkemelodi.

Raffineret hovedværk

Koncertens hovedværk kom efter pausen og var Olivier Messiaens enestående 'Kvartet til Tidens Ende'. Værket er skrevet i 1941 i en tysk krigsfangelejr og rummer satser af overjordisk skønhed.
    De bliver sat i relief af en lidenskabelig dans med hvirvlende rytmer. Der er en klarinetsolo med flere pianissimo ansatser, som stemte sindet blidt. Violin og cello har solopartier, der er komponistens lovsang til Jesusfiguren og understreger værkets religiøse grundtone.
    Kristoffer Hyldig sørgede på kirkens flot klingende Steinway flygel for at binde de otte satser sammen i dette raffinerede værk og publikum kvitterede for eftermiddagens musikalske oplevelse med et langvarigt bifald.

Helsingør Dagblad, den 28.september 2017