Himmelske toner


Rachmaninovs Vesper var en oplevelse



Ole Josephsen
musikanmelder


Foto: Ole Josephsen

ESPERGÆRDE: Espergærde Musikforening lagde stærkt ud i sæsonens første koncert søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke.
    Sergej Rachmaninovs store Vesper i 15 satser var himmelsk musik i den russiske kirkemusiktradition og gjorde et dybt indtryk på tilhørerne. Det var tonegange og harmonier fra en helt anden kirkemusikverden, end vi normalt hører.
    Copenhagen Oratorio Choir med tæt ved 50 sangere til dagens koncert har gjort dette værk til korets specialitet og har i en sjælden grad taget det til sig.
    De synger teksten på originalsproget kirkeslavisk og opfylder de sanglige krav til de dybe basstemmer ned til det dybe C, ja endda B, og dertil kommer en underdeling i 6, 7 og 8 stemmer, en enkelt sats byder på 11-stemmighed.

Melodiske sløjfer
Koret byder på en blød, mørkfarvet og afrundet vellyd. En fyldig klang og en god balance mellem stemmerne skal også noteres. Her var satser, der åndede fred og ro, satser med ekstasiske Halleluja-passager, og satser med yndefulde melodiske sløjfer. Satserne var ikke ortodokst strikse, men generøse og melodiøse.
    Nanna Varmer Ipsen, alt, gav i 2.sats en smuk og varm solo, flot rammet ind af koret.
    Dirigenten Torsten Mariegaard havde det store overblik og ledede slagets gang med tydelig direktion og præcise indsatser. Koret fulgte ham fra første til sidste node i det timelange værk. En helstøbt præstation.
    Publikum kvitterede med stående bifald, og de fik et ekstranummer at gå hjem på: In Paradisum af den lettiske komponist Rihards Dubra (født 1964). Igen himmelske toner omend i en mere nutidig tonedragt.

Helsingør Dagblad, den 4.oktober 2019