Læs anmeldelsen

38.sæson 2017/2018September 2017

Ensemble Nordlys har i 20 år skinnet klart, trofast og i alle tænkelige farver over dansk kulturliv. Nordlys, der bølger blidt og majestætisk, er en forførende og magisk oplevelse. Musikken til denne koncert er himmelsk, smuk og medrivende. En klarinetrapsodi af Debussy, en ny klavertrio af en spændende russisk-amerikansk komponist Lera Auerbach og derefter en internationalt berømmet opførelse af Messiaens fantastiske Kvartet til Tidens Ende.

Søndag den 24.september 2017 kl.16.00i Mørdrup Kirke
Ensemble Nordlys

Malin William-Olsson, violin - Viktor Wennesz, klarinet
Carl-Oscar Østerlind, cello - Kristoffer Hyldig, piano

Claude Debussy
(1862 - 1918)
Première Rhapsodie for klarinet og piano
Lera Auerbach
(f.1973)
Af "24 præludier for cello og piano", op.47
Andante - Allegro ossesivo - Vivo ma non troppo e agitato -
Vivace - Adagio sognando - Allegro con brio -
Tempo di valzer - Adagio sognando - Vivo

Postludium for cello og piano, cis-mol: Adagio

Olivier Messiaen
(1908 - 1992)
Kvartet til Tidens Ende
Liturgie de cristal
Vocalise, pour l'Ange qui annonce la fin du temps
Abîme des oiseaux
Intermède
Louange à l'Éternité de Jésus
Danse de fureur, pour les sept trompettes
Fouillis d'arc-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du temps
Louange à l'Immortalité de Jésus

Ensemble Nordlys kan i år fejre sit 20 års jubilæum. Vidt berejst med koncerter i 20 lande og med optræden både i Carnegie Hall og i Bangladesh. Kvartetten har repræsenteret Danmark ved flere internationale musikfremstød. Ensemble Nordlys har udgivet flere cd'er og har senest høstet international anerkendelse for sin indspilning af Messiaens 'Kvartet til Tidens Ende'.

Malin William-Olsson er uddannet i Göteborg, Köln og Stockholm. Hun har været koncertmester i Helsingborg Symfoniorkester og er nu koncertmester i Sveriges Radios Symfoniorkester. Desuden er hun medlem af Mahler Chamber Orchestra og The European Chamber Orchestra.

Viktor Wennesz er uddannet ved DKDM og er en af de hyppigst anvendte klarinettister i Danmark. Det kgl.Kapel og Athelas Sinfonietta har ofte bud efter ham. Han er ansat som koncertmester ved Den kgl. Livgardes Musikkorps.

Carl-Oscar Østerlind er uddannet i Stockholm, København og Los Angeles. Han har vundet første-priser i Den Danske Strygerkonkurrence og DRs Kammermusikkonkurrence og fået Jacob Gades Store Legat. Solocellist i Copenhagen Phil og Helsingborg Symfoniorkester har han også været.

Kristoffer Hyldig debuterede fra solistklassen ved DKDM i 2010 og har siden været solist med Det kgl.Kapel og Copenhagen Phil. Har indspillet flere cd'er, heraf 3 sammen med mezzosopranen Regitze Bruun, den ene nomineret til P2-prisen. Har vundet flere priser og også fået Jacob Gades Store Legat.

Claude Debussy blev i 1909 på anbefaling fra Gabriel Fauré medlem af Le Conseil Superieur ved Pariserkonservatoriet, og en af hans første opgaver var at skrive et værk til næste års klarineteksamen. Première Rhapsodie blev uropført 14.juli 1910. Det er siden blevet en højt skattet del af klarinet-repertoiret.

Lera Auerbach er født i 1973 i Tjeljabinsk i Uralbjergene. Hendes mor var klaverlærer, og Lera begyndte at komponere i en ung alder. Hun fik tilladelse til at besøge USA på en koncertturné i 1991 og besluttede at hoppe af. Hun fik asyl, og selvom hun ikke kunne engelsk lykkedes det hende at blive optaget på Manhattan School of Music. Senere kom hun på Juilliard School of Music, hvor hun tog afgangseksamen i klaver og komposition. I H.C.Andersen-året 2005 blev balletten 'Den lille havfrue' til hendes musik uropført på Det kgl.Teater. Hendes værker er opfindsomme, rige på følelser og ofte meget smukke. Nogle har kaldt dem 'ufortrødent gammeldags'. Præludierne for cello og piano er komponeret i 1999.

Olivier Messiaen skrev sit mesterværk 'Kvartet til Tidens Ende' i en tysk krigsfangelejr i 1941, hvor han traf tre musikere, hvis instrumenter blev bestemmende for kvartettens instrumentation: Klarinet, violin, cello og klaver. Værket er på mange måder enestående i kammermusiklitteraturen ved sin udstrakte anvendelse af unisone passager og lange kantilener, nogle med sparsom harmonisk underlægning, andre med komplicerede harmonier i en kaleidoskopisk vekslen.

1. Krystal-liturgi er inspireret af den tidlige morgen, hvor fuglene begynder at synge mellem klokken tre og fire. Solsorten og nattergalen synger, ledsaget af brisens hvislen i træernes løv.

2. Vokalise for englen, som melder om tidens ende er en sats, hvor det melodiske sidder i højsædet. Efter indledningens præsentation af englens overvældende tilstedeværelse følger en gregoriansk inspireret melodi ledsaget af 'himmelske' harmonier. Den korte indledning kommer tilbage og afslutter satsen.

3. Fuglenes afgrund er for klarinet alene og skildrer tiden som en afgrund og fuglene som tidens modsætning. Fuglene repræsenterer menneskets glæde ved lyset, stjernerne, regnbuen og sangen.

4. Mellemspil er kvartettens scherzo, mere jordnær end de andre satser, men bundet sammen med dem af tematiske reminiscenser.

5. Lovsang til Jesu evighed tager udgangspunkt i de indledende ord fra Johannes-evangeliet: 'I begyndelsen var Ordet, og Ordet var i Gud og Ordet var Gud'. Jesus anskues her som Ordet, som er Gud. Celloen indleder med en lang solofrase, som understreger kærligheden og evigheden i det enkle blide ord.

6. Lidenskabens dans, for syv trompeter er rytmisk den mest unikke af kvartettens otte satser. De fire instrumenter spiller unisont og efterligner klangen af gonggonger og trompeter, symboliserende apokalypsens første seks trompeter, som følges af forskellige katastrofer, og den syvende trompet, som varsler fuldbyrdelsen af Guds mysterium. Rytmiske mønstre udvides, formindskes og bringes i omvending. I slutningen af satsen stiger musikken til et frygtindgydende fortissimo, hvor temaet bringes med forlængelse af nodeværdierne, og instrumenter tonalt går i hver sin retning.

7. Kaos under himlens bue, for englen, som melder tidens ende. Mindelser fra kvartettens anden sats dukker op her, englen kommer til syne under regnbuen, som symboliserer fred, visdom og alle lydes og lysstrålers vibrationer. - 'I mine drømme hører og ser jeg skyer, og melodier i kendte former og farver. Efter en forbindende episode følger en blanding af overmenneskelige klange og farver. Disse ildsværd, disse blomster af blå-orange lava, disse pludseligt tilsynekommende stjerner, disse er blandingen af alting, de er regnbuerne'.

8. Lovsang til Jesu udødelighed. En lang violinsolo bringer mindelser om den indledende cellosolo i femte sats. Hvor celloen lovsynger Jesus som det evige guddomnmelige væsen, er denne sats en hyldest til mennesket Jesus. Alt ånder kærlighed, musikken stiger langsomt op mod de højeste sfærer, det er menneskets opstigen til Gud, gudsbarnets opstigen til Faderen, det guddommeliggjorte væsens opstigen til Paradis.