>Læs anmelselsen

39.sæson 2018/2019September 2018

Musikforeningens første koncert i den nye sæson bliver med Helsingør Kammeropera, der byder på en perlerække af store arier og duetter fra populære operaer. De medvirkende er Guido Paevatalu, baryton, Niels Jørgen Riis, tenor og Camilla Illeborg, sopran. Desuden medvirker Leif Greibe, piano. Helsingør Kammeropera har siden 2016 opført en række af de store operaer på scenen i Helsingør Teaterhus med stor succes, og vil i den kommende sæson præsentere Verdis La Traviata, Mozarts Figaros Bryllup og Rossinis Barberen i Sevilla.

Søndag den 9.september 2018 kl.16.00i Mørdrup Kirke

Guido og Niels Jørgen

W.A.Mozart
Figaros Bryllup Crudel ! perché finora
Hai già vinta la causa ?
Giacomo PucciniToscaE lucevan le stelleNiels Jørgen
Giuseppe Verdi
(1813 - 1901)
La Traviata Un de felice
Pura siccome un angelo
Ruggiero Leoncavallo
(1858 - 1919)
Bajadser Vesti la giubba
Stridono lassú
Camilla
Georges Bizet
CarmenLa Fleur que tu m'avais jetée
Votre toast (En garde)

Guido

Helsingør Kammeropera er en forening, der i tæt samarbejde med guidOpera opfører intime operaforestillinger i det gamle Helsingør Teaterhus. Her har de siden november 2016 spillet Bajadser, Tosca, Elskovsdrikken, La Boheme og Carmen, samt børneoperaforestillingerne Dragen Kjetil og Tryllefløjten.

Guido Paevatalu, baryton, er uddannet baryton på Operaakademiet og debuterede på Det Kongelige Teater i 1982. Han har bl.a. sunget Mozart-roller som greven i Figaros bryllup, Guglielmo i Così fan tutte, titelpartiet i Don Juan og Papageno i Tryllefløjten, italienske roller som titelpartiet i Verdis Rigoletto, Anckarström i Verdis Maskeballet, Posa i Verdis Don Carlos, Germont i Verdis La Traviata, Silvio i Leoncavallos Bajadser, Sharpless i Puccinis Madama Butterfly, Figaro i Rossinis Barberen i Sevilla, Don Bartolo samt titelpartiet i Rossinis Barberen i Sevilla og Ford i Verdis Falstaff, Wagner-partier som Wolfram i Tannhäuser, Beckmesser i Mestersangerne og Gunther i Ragnarok. Vi har i tidens løb flere gange haft fornøjelsen af Guido Paevatalus fortolkninger og indtagende musikformidling i Espergærde Musikforening.

Niels Jørgen Riis, tenor, er uddannet tenor på Operaakademiet. Allerede under studierne medvirkede han i flere forestillinger på Det kgl.Teater og i 1998 blev han ansat som operasolist. Han fik roller i Ariadne på Naxos, Den flyvende Hollænder, La Traviata og Hamlet. I 2000 fik han sit gennembrud som Nemorino i Elskovsdrikken og har siden sunget en lang række af de vigtigste tenorroller på teatret.

Camilla Illeborg, sopran, er uddannet ved DKDM og indenfor belcanto stilen hos Mirella Freni, Renata Scotto og Mirella Parutto i Rom, samt på operaskolen Città Lirica Opera Studio i Livorno. I 2016 blev hun inviteret af Cairo Opera House til at synge Cleopatra i Händels opera Julius Cæsar.

Leif Greibe, piano, er uddannet på DKDM hos José Ribera. Allerede inden sin diplomeksamen i 1992 blev han ansat ved Det kgl.Teater som operarepetitør og har siden arbejdet med over hundrede opera-opsætninger. Er medstifter af Danish Strings.

Rossinis Barberen i Sevilla blev uropført i Rom i 1816. I Largo al factotum opregner barberen Figaro sine mange hverv, både som barber og som hemmeligt bud mellem de elskende. I duetten Dunque io son bekræfter Figaro overfor Rosina, at Lindoro virkelig elsker hende.

Donizettis Elskovsdrikken uropførtes i Milano i 1832. Una furtiva lagrima er den lille tåre, Nemorino ser i Adinas øje, og som fortæller ham, at det er ham, hun elsker. I duetten Quanto amore afslår Adina at købe en elskovsdrik af kvaksalveren Dulcamata. Hun stoler mere på sin egen charme.

Puccinis La Bohème fik sin førsteopførelse i Torino i 1896. Rodolfo møder Mimi og fortæller hende, at hendes hånd er kold, og om han må varme den i sin. Mimi fortæller, hvad hun hedder, og kærligheden er vågnet i dem begge. I duetten O soave faciulla besynger de denne kærlighed. I duetten In un coupé synger Rodolfo og Marcello om Mimi og Musetta, som har forladt dem.

Mozarts Figaros Bryllup blev uropført 1786 i Wien. I duetten Crudel! perché finora inviterer Greven Susanna til et møde i parken, og i Hai già vinta la causa lover greven at hævne sig på dem, der har spillet ham et puds.

Puccinis Tosca er fra 1900. I den berømte "tårnarie" E lucevan le stelle (Og stjernerne vil lyse) synger den dødsdømte Cavaradossi om sin kærlighed til Tosca.

Verdis La Traviata blev uropført i 1853 i Venedig. I duetten Un di felice erklærer Alfredo kurtisanen Violetta sin kærlighed, men hun svarer, at han må nøjes med hendes venskab. Hun kan ikke elske. Senere ændrer det sig jo. I duetten Pura siccome un angelo beder Alfredos far Violetta om at forlade Alfredo - for familiens skyld - og hun indvilger.

Bajadser af Leoncavallo er fra 1892. I arien Vesti la giubba synger Canio om bajadsen, der må le, selv om hans hjerte bløder, og i arien Stridono lassù er det hans kone Nedda, der synger om den frie fugl.

Bizets Carmen blev uropført i Paris i 1875. Carmen kaster en blomst til Don José, som siden synger arien La fleur que tu m'avais jetée (Blomsten, som du har kastet til mig). Carmen har imidlertid kastet sin kærlighed på tyrefægteren Escamillo, som synger sin triumferende toreadorvise Votre toast.

Espergærde Musikforenings næste koncert finder sted søndag den 14.oktober kl.16 i Mørdrup Kirke. Her vil Copenhagen Soloists præsentere et rent Mozart-program.

stify">