2017-2018

Formandens beretning til generalforsamlingen den 23.maj 2018

forside
Musikforeningen har i den forløbne sæson fulgt programmet og afholdt de annoncerede 8 koncerter. Antallet af solgte gæstebilletter er 652, en fastholdelse af sidste sæsons flotte tal. Fordelt på de 8 koncerter svarer det til et gennemsnitstal på 82 pr.koncert, hvor sidste sæsons tal var 72. Det var især de tre koncerter med Lyngby-Taarbæk Symfoniorkester, Mads Tolling Quartet og Concerto Copenhagen, der trak tilhørere til huse. Medlemstallet er gået en smule tilbage, vi er nu 179 medlemmer mod 185 sidste sæson.

På plussiden må nævnes, at de mange tilbagemeldinger, vi får fra medlemmerne, udtrykker stor tilfredshed med sæsonens koncerter, og de optrædende giver Musikforeningen mange lovord for den gode respons, de modtager fra publikum. Så - musikalsk set - vil jeg vil tillade mig at bruge ordet særdeles vellykket om den forløbne sæson.

Sæsonen indledtes med Ensemble Nordlys, der havde måttet skifte violinist og ændre program i sidste øjeblik. I stedet for Ravel fik vi et værk af den spændende nulevende russisk-amerikanske Lera Auerbach. Koncertens hovedværk var Messiaens raffinerede 'Kvartet til tidens ende', der rummer satser af overjordisk skønhed.

Kammerkoret Dekorum, dirigeret af Bo Asger Kristensen, sang et udpluk af den danske sangskat, de dejlige folkeviser, i arrangementer af en række danske komponister. Folkemusikeren Clara Tesch medvirkede på violin og gav folkeviserne ekstra kolorit.

Det store symfoniske brus fik vi med Lyngby-Taarbæk Symfoniorkester og dirigenten Morten Ryelund i Shostakovich' store 10. symfoni. Den unge Lasse Mauritzen spillede Richard Strauss' hornkoncert med bravour, og dertil fik vi Niels W.Gades opus 1, 'Efterklange af Ossian'.

AmadeusEnsemblet, 15 blæsere og en kontrabas, havde allieret sig med en af landets store pianister, Elisabeth Westenholz, i Mozarts Klaverkoncert nr.22. Bela Bartoks 'Ungarske billeder' var en livlig suite, der også bød på humor. 200 års jubilaren Niels W.Gade blev fejret med 'Morgensang' fra Elverskud og 1.sats af hans symfoni nr.1, 'På Sjølunds fagre sletter'.

En af landets førende pianister, armenskfødte Marianna Shirinyan har dannet en trio med engelske Priya Mitchell på violin og svenske Torleif Thedéen på cello, og sammen gav de os 2 sværvægtere, Schuberts Trio nr.1 og Brahms' Trio nr.1. "I fineste slotsaftapning", skrev pressen.

Musikforeningen har et særligt forhold til 'Det Danske Ungdomsensemble' og Morten Ryelund. Ligefra dengang ensemblet var Danmarks Radios Ungdomsensemble, og vi stod for deres første optræden uden for Radiohuset. Det var i Mørdrup Kirke i januar 2005. Nu kom de med Jonas Lyskjær Frølund som en formidabel solist i Carl Nielsens klarinetkoncert, og spillede desuden Sibelius' Andante Festivo, Salzburgsymfoni nr.1 af Mozart og 'Metamorfoser for 23 solostrygere' af Richard Strauss.

Mads Tolling er bosat i San Francisco, men kommer hvert år til Danmark og sammensætter en dansk kvartet med Jacob Fischer på guitar og 2 unge musikere på bas og trommer. Koncerten var én stor hyldest til Svend Asmussen og havde tiltrukket en tilhørerskare så stor, som vi sjældent har set før. Vi fik en inspireret gang swingmusik. 'Verdensklasse' skrev pressen.

Sæsonens sidste koncert var med Concerto Copenhagen, der under ledelse af oboisten Alfredo Bernardini gav os en opvisning med suveræne opførelser af Johann Sebastion Bachs 4 orkestersuiter. Katy Bircher med en virtuos fløjtesolo i Badineri-satsen i suite nr.2 og Fredrik From med en meget smuk violinsolo i Air-satsen fra suite nr.3 var de ekstra krydderier i denne fornemme anretning.

Musikforeningen har igen modtaget værdifuld støtte fra Statens Musikråd, Helsingør Kommune, og Solistforeningen. Og så har vi også i år fået et dejligt tilskud fra Espergærde Idrætsforenings Venner. Tak for det. Uden støtte ingen Musikforening.

Tak til Mørdrup Kirke og specielt til den nu 70-årige Niels Bekkevold for husly til de 8 koncerter.

Tak også til bestyrelsen for vel udført arbejde. Og tak til medlemmerne for en aldrig svigtende opbakning.